در دنیایی که پیامها به واسطه رسانههای نوینی نظیر تلویزیون، اینترنت و ماهواره مخابره میشود و مردم روزانه با هزار و یک رنگ تبلیغات و خبر بمباران میشوند یک سوال اساسی به ذهن مخاطبانی که به دنبال یادگیری مهارت سخنرانی عمومی هستند میرسد. این که آیا در چنین وضعیتی هنوز هم کسی مثل گذشته به سخنرانی بها میدهد و کسی طالب یادگیری این مهارت به عنوان یک علم یا حرفه میباشد یا نه؟
هر چند که قطعا پاسخ به این سوال با شرایط هر منطقه و هر فرد متفاوت خواهد بود اما تنها یک حستجو ساده در سایت بزرگ آمازون با کلمه کلیدی سخنرانی عمومی کافی است تا بیش از دو هزار نتیجه تحت عناوین مختلف و کتب گوناگون به کاربر معرفی شود. همین شواهد ما را به این نتیجه میرساند که فن بیان و سخنرانی به عنوان بخشی از تکنولوژی، همراه با مهارت ارتباطات توسعه مییابد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده میشود. به علاوه سخنرانی با پیشرفت تکنولوژی به شدت گره خورده است و توسعه فناوری اطلاعات نقش به سزایی در پیشبرد اهداف ما در سخنرانی داشته است. حتما میدانید که آخرین سخنرانی رندی پاش به صورت آنلاین برگزار شده است!
فن بیان و کسب مهارت سخنرانی عمومی بخشی از ارتباطات نوین در کسب وکار را تشکیل میدهد. همین که برای درخواست افزایش حقوق اقدام میکنید یا قرار باشد نامه مرخصی خود را به مافوق خود تحویل دهید، اگر پاهایتان لرزید و بابت این که چه طور درخواست خود را مطرح کنید دچار تردید شدید نیاز به یادگیری مهارت سخنوری را قطعا احساس کردهاید.
در فرصت به وجود آمده ابتدا میفهمیم که چرا و چگونه سخنرانی در هر روز ما موثر است و سپس درمییابیم چه طور قرار است فن بیان و سخنوری به نفع ما تمام شود.
اهمیت و وم یادگیری مهارت سخنرانی عمومی در قرن بیست و یکم
سخنرانی به عنوان یک مهارت در کنار خواندن و نوشتن ضروری است. به نظر میرسد شاید اگر سالها وقتی که در مدارس صرف شد را به سخنرانی و آموزش فنون آن اختصاص داده بودیم خیلی موفقتر از امروز در کسب وکار خود عمل میکردیم!
هر روز با سخنرانی آغاز میشود!
در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان دیگر مشخص شده است که هر فرد صبحگاه و با خروج از منزل حداقل یک بار با فردی به عنوان مخاطب رو به رو میشود و با او گفتگو میپردازد. به جز این، تقریبا در هر روز در ایالات متحده آمریکا انواع و اقسام سخنرانیها برگزار میشود و حتی مجمعی در این کشور برای ارزیابی سخنرانی برتر ماه وجود دارد که چیزی مشابه سیستمهای امتیازدهی میباشد.
سخنرانیهایی که به طور معمول در سراسر دنیا برگزار میشوند در یکی از تیپهای سخنرانی اصلی زیر جای میگیرند:
- سخنرانی آموزنده
- سخنرانی متقاعدکننده
- سخنرانی سرگرمکننده
وم سخنرانی آموزنده در دنیا امروز
سخنرانیهای آموزنده متنوع و حتی گاهی سرگرمکننده هستند. در این نوع سخنرانی، سخنران درباره یک موضوع اطلاعات مرتبط و مفیدی را به مخاطب عرضه میکند. مثلا ممکن است از یک سخنران دعوت شود تا نحوه ساخت یک نرم افزار را به حاضرین بیاموزد یا این که راههای تقویت فن بیان و غلبه بر ترس را به آنها آموزش دهد. هر موضوعی که این سخنرانی داشته باشد، مهم این است که طی آن تلاش میشود اطلاعاتی به مخاطب عرضه شود. از آن جایی که امر آموزش هیچ وقت در دنیا تکراری نمیشود و همواره به آموزش نسلها نیاز خواهیم داشت پس وم سخنرانی آموزنده خصوصا در دنیایی که با این سرعت در حال حرکت است احساس میشود.
وم سخنرانی قانعکننده در دنیا امروز
شاید دومین دلیل یک سخنران برای سخنرانی کردن تلاش برای متقاعد سازی یک فرد یا افراد است. چیزی که در ادبیات ما با انگیزه دادن به دیگران، ایجاد تحولات در باورها و به هر حال عوض کردن نظرات افراد شناخته میشود.
این شکل از سخنرانی را احتمالا بارها در متن سخنرانی اوباما یا سایر تمردان داخلی و خارجی شنیده یا دیدهاید، چون شرط پیروزی در انتخابات بزرگ و کوچک قانع کردن مخاطبان نسبت به کردهها و ناکردهها میباشد.
وم سخنرانی سرگرمکننده در دنیا امروز
این نوع سخنرانی قطعا برای همه آشنا است. همان نطق افراد بعد از صرف شام در مراسمهای متعدد نوعی سخنرانی سرگرمکننده است که صرفا برای سرگرم کردن یا مجلسگرمی ارائه میشود. این نوع سخنرانیها هم اکنون بسیار متداول شدهاند و یکی از راههای کسب درآمد سخنرانان به شما میروند.
در تمام سخنرانیها و انواع و اقسام آن، مهارت های کلامی و غیر کلامی باید به صورت متوازن و متعادل توسط سخنران به کار گرفته شوند. مثلا سخنران باید از حرکات اضافی مثل بازی با مو، بازی با سرآستین، حرکات نابحا میکروفون و …خودداری کند. مردم ایالات متحده سالانه هزینه زیادی را برای استخدام مربی فن بیان و سخنوری جهت تقویت مهارت سخنرانی عمومی میکنند.
مزایا یک سخنرانی باکیفیت برای سخنران
جامعهشناسان معققدند ارتباط زبانی و گفتاری اولین و مهمترین مهارت هر فرد بعد از فارغالتحصیلی در دانشگاه میباشد. سخنرانی مزایا شخصی زیادی برای خود سخنران دارد؛ مثلا:
- سخنرانی مهارتهای فکر کردن و اندیشیدن را در فرد ناخودآگاه توسعه میدهد
- سخنرانی باعث میشود سخنران به مرور زمان استفاده از مهارتهای کلامی و غیرکلامی را بیاموزد
- سخنرانی عمومی ترس و خجالت فرد را از بین میبرد و اعتماد به نقس او را افزایش خواهد داد
- سخنران با استفاده از سخنرانی عمومی میتواند بر یک جمعیت یا حتی دنیا اثر بگذارد
- سخنرانی کردن مهارت رهبری را در افراد تقویت میکند
- سخنرانی برای سخنران به مرور زمان تبدیل به نردبان اندیشه فرد میشود که میتواند از روی آن با خیال ساده عبور کند
یادگیری مهارت سخنرانی برای رهبران و مدیران
حتی اگر در موقعیت رسمی مدیریت و رهبری قرار نداشته باشید، همان طور که گفته شد یادگیری سخنرانی و سخنوری برای موفقیت به مرور تبدیل به نردبان اندیشه هر فرد میشود؛ یعنی دقیقا همان چیزی که هر فرد برای حضور در دنیا کسب وکار و تجارت بدان نیاز دارد.
این نردبان درست زمانی ساخته میشود که فرد در حال ایدهپردازی برای تنظیم یک متن مناسب، در نهایت یک سخنرانی را طوری اداره میکند که انگار به ایده و ذهنیت مخاطبان خود از قبل دسترسی داشته باشد. تنها راه ساختن چنین نردبانی هم همین دستاندازی به ایدههای دیگران و استفاده بهینه از آنها میباشد.
خیلی از افراد دانش کافی یا ایدهپردازی خوبی دارند؛ اما به دلیل ضعف در برقراری ارتباط هرگز به جایگاه سخنران درست نمییابند.
اثرگذاری سخنرانیها روی اوضاع داخلی و خارجی ملل
حتی اگر ارتباط کافی با دولت یا افرادی که دستاندر کار هستند نداشته باشید، باز هم این مردمان عادی هستند که در قالب سخنرانی روی شرایط منطقه و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و ی منطقه خود تاثیر میگذارند.
اگر عبارت citizens speak out را در گوگل جستجو کنید با نتایج جالبی برخورد میکنید که احتمالا قبلها به آنها در سرخط خبرها برخورد کرده بودید. نتایجی که مشاهده میکنید حاصل پایشهای مردمی و سخنرانیهایی هستند که مردم به صورت رسمی و غیررسمی برگزار کردند و در کشورهایی با شاخص دموکراسی نتیجه داده است. مثلا عدهای از مردم مایل به قانون منع حمل اسلحه شدهاند یا تعدادی در اعتراض به آسیب به منابع طبیعی، نسبت به سوخت ناقص گاز معترض شده بودند.
این سخنرانیها توسط سخنرانان ناشناخته یا شناختهشدهای مدیریت شده اند و نشانگر ظرفیت یا قدرت کافی سخنرانی عمومی برای تاثیرگذاری روی دنیا هستند.
مقالات آموزشی را کلیک کنید
گرفتن بازخورد از مخاطب: چه طور دیگران را وادار به تعامل کنیم؟
سخنرانی ,یک ,مهارت ,میشود ,سخنران ,فرد ,سخنرانی عمومی ,مهارت سخنرانی ,در دنیا ,بیان و ,فن بیان ,مهارت سخنرانی عمومی ,وم سخنرانی آموزنده ,یادگیری مهارت سخنرانی
درباره این سایت